انرژی

انرژی:تامین انرژی مورد نیاز بدن برای حفظ حیات و ادامه زندگی لازم و ضروریست. انرژی برای سوخت رسانی فعالیتهای مختلف بدن از جمله ضربان قلب، عملکرد ارگانها در بدن حفظ دمای بدن، انقباض ماهیچه ها و رشد مورد نیاز است. انرژی مورد نیاز بدن تحت تاثیر عواملی مانند جنس ، اندازه یا سایز بدن، وزن، آب وهوا و سطح فعالیت بدنی از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. قسمتی از انرژی مورد نیاز بدن برای حفظ عملکردهای ... ادامه مطلب

مواد معدنی

مواد معدنی:مواد معدنی برای عملکردهای مختلف بدن مانند تشکیل استخوان و دندان، ترکیبات اصلی مایعات و  بافتهای بدن، به عنوان اجزا سیستمهای آنزیمی و برای عملکرد طبیعی دستگاه اعصاب در مقادیر کم برای بدن مورد نیاز هستند. بعضی از مواد معدنی در مقادیر بالاتر از سایر، مورد نیازند مانند کلسیم، فسفر، منگنز ... ادامه مطلب

تعریف واحد سروینگ و یا واحد

تعریف واحد سروینگ و یا واحد: یک واحد مقدار اندازه گیری شده از یک ماده غذایی ... ادامه مطلب

نیازمندیهای تغذیه ای چیست؟

نیازمندیهای تغذیه ای چیست؟ امروزه کارشناسان تغذیه آگاهی گسترده ای در مورد نقش مواد مغذی در سلامتی و بیماریهای انسان دارند. برای حفظ سلامتی و کاهش ریسک بیماریهای مرتبط با رژیم غذایی دریافت کافی بسیاری از مواد مغذی لازم و ضروریست. مقادیری که از هر ... ادامه مطلب

انرژی

انرژی:تامین انرژی مورد نیاز بدن برای حفظ حیات و ادامه زندگی لازم و ضروریست. انرژی برای سوخت رسانی فعالیتهای مختلف بدن از جمله ضربان قلب، عملکرد ارگانها در بدن، حفظ دمای بدن، انقباض ماهیچه ها و رشد مورد نیاز است. انرژی مورد نیاز بدن تحت تاثیر عواملی مانند جنس ، اندازه یا سایز بدن، وزن، آب وهوا و سطح فعالیت بدنی از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. قسمتی از انرژی مورد نیاز بدن برای حفظ عملکردهای اساسی و حیاتی بدن است و قسمتی دیگر بستگی به سطح فعالیت فیزیکی فرد دارد. با افزایش سطح فعالیت، بدن مقدار انرژی بیشتری را مصرف میکند و از طرف دیگر مقدار بافت ماهیچه ای در بدن افزایش می یابد. این بدین معناست که ... ادامه مطلب

مواد مغذی چیست؟

مواد مغذی چیست؟ غذاها طیف گسترده ای از مواد مغذی را برای بدن فراهم میکنند. بعضی از این مواد مغذی برای تامین انرژی و برخی برای رشد و حفظ سلامتی بدن ضروری هستند.کربوهیدراتها، چربیها و پروتئین ها درشت مغذیهایی هستند که بدن نیازمند دریافت مقادیر بالایی از اینهاست. زیرا اینها تامین کننده انرژی، بلوک های سازنده برای رشد و محافظ سلامتی بدن هستند. ویتامین ها و مواد معدنی ریزمغذیهایی هستند که در مقادیر اندک برای بدن مورد نیاز مورد هستند اما برای حفظ سلامتی ضروریند.بیشتر افراد قادرند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق یک رژیم غذایی سالم، متنوع ... ادامه مطلب

مواد معدنی

مواد معدنی: مواد معدنی برای عملکردهای مختلف بدن مانند تشکیل استخوان و دندان، ترکیبات اصلی مایعات و  بافتهای بدن، به عنوان اجزا سیستمهای آنزیمی و برای عملکرد طبیعی دستگاه اعصاب در مقادیر کم برای بدن مورد نیاز هستند. بعضی از مواد معدنی در مقادیر بالاتر از سایر، مورد نیازند مانند کلسیم، فسفر، منگنز، سدیم، پتاسیم و کلر. سایر مواد معدنی در مقادیر کمتر مورد نیازند و با عنوان عناصر کمیاب نیز نامیده می شوند، مانند آهن، مس، ید، فلورید، سلنیم و روی. بر خلاف اینکه عناصر کمیاب در مقدار کمتری مورد نیازند، اهمیت آنها برای بدن کمتر از سایر مواد ... ادامه مطلب

گلایسمیک ایندکس (Glycemic Index- GI) یا شاخص گلایسمی

گلایسمیک ایندکس یا شاخص گلایسم ... ادامه مطلب

فواید فیبر غذایی برای سلامتی

فواید فیبر غذایی برای سلامتی: مصرف فیبر فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله آنها: کاهش ریسک بیماریهای قلبی، دیابت، برخی از انواع سرطانها، کمک به کنترل وزن. علاوه بر این، مصرف فیبر برای حفظ سلامتی دستگاه گوارش نیز مهم می باشد. فیبرهای نا محلول باعث متراکم شدن مدفوع و حرکت سریع تر آن در طول دستگاه گوارش می شوند که برای پیشگیری از یبوست مفید می باشد. فیبرهای محلول نیز باعث نرم تر شدن و آسان شدن عبور مدفوع می شوند و به پروسه دفع مدفوع کمک می کنند. برخی از انواع فیبرها می توانند توسط باکتریهای روده تخمیر شوند و موادی تولید کنند ... ادامه مطلب

رادیکال های آزاد

رادیکالهای آزاد: رادیکالهای آزاد ازعوامل شیمیای مضر برای بدن هستند که توانایی صدمه زدن به سلولها و مواد ژنتیکی بدن را دارند. رادیکالهای آزاد به عنوان محصولات جانبی در تبدیل غذا به انرژی تولید می شوند و همچنین در غذایی که خورده می شود، و در ... ادامه مطلب

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها:بدن در برابر رادیکال های آزاد بی دفاع نیست. بدن به حمله های بی رحم رادیکال های آزاد عادت کرده و مولکول هایی را می سازد که باعث از بین بردن اثر رادیکال های آزاد می شوند. از طرف دیگر بدن برای مبارزه با رادیکال های آزاد از غذاها کمک ... ادامه مطلب

فیتو کمیکال ها

فیتو کمیکال ها فیتو کمیکال ها گروهی از آنتی اکسیدانها هستند. فیتو در کلمه فیتوکمیکالها از واژه یونانی فیتو به معنای گیاه گرفته شده است، بنابراین فیتوکمیکالها، ترکیبات گیاهی هستند. فیتوکمیکال ... ادامه مطلب

مقادیر مجاز خوراکی توصیه شده (Recommended Dietary Allowance- RDA)

مقادیر مجاز خوراکی توصیه شده (Recommended Dietary Allowance - RDA) RDA مقاد ... ادامه مطلب

رژیم غذایی سالم چیست؟

رژیم غذایی سالم چیست؟ به جز شیر مادر به عنوان غذای شیرخواران ، تنها یک غذا نمی تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان تامین کند. ارزش رژیم غذایی هر فرد بستگی به تعادل انواع غذاهای خورده شده در طول یک مدت زمانی و همچنین نیازهای تغذیه ای همان فر ... ادامه مطلب

هرم راهنمای غذایی (Food Guide Pyramid)

هرم راهنمای غذایی (Food Guide Pyramid) هرم راهنمای غذایی، طرحی شده تا تعادل، تنوع و نسبت های توصیه شده برای یک رژیم غذایی سالم را مجسم کند. اندازه هر قسمت از هرم، انعکاسی از تعداد واحدهای توصیه شده روزانه می باشد. پنج گروه غذایی هرم عبارتند از:1. گروه نان، غلات، برنج، انواع ماکارونی و رشته فرنگیاین گروه در قاعده هرم قرار گرفته و توصیه شده روزانه 11-6 واحد از آن مصرف شود. & ... ادامه مطلب

هشت توصیه سازمان بهداشت جهانی در مورد رژیم غذایی سالم

هشت توصیه سازمان بهداشت جهانی در مورد رژیم غذایی سالم وعده های غذایی خود را بر پایه غذا های نشاسته ای قرار دهید.میزان مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید.مصرف ماهی را افزایش دهید.میزان مصرف چربی های اشباع و قند را کاهش دهید.نمک کمتری مصرف کنید.صبحانه را از وعده های غذایی حذف نکنید.فغالیت و وزن ب ... ادامه مطلب

توصیه های انجمن تغذیه ایران در مورد رژِیم غذایی سالم

توصیه های انجمن تغذیه ایران در مورد رژِیم غذایی سالم در انتخاب و مصرف مواد ... ادامه مطلب

معرفی گروه میوه ها و سبزیجات

معرفی گروه میوه ها و سبزیجات چه چیزهایی جزو گروه میوه و سبزیجات محسوب می شود:میوه ها و سبزیجات تازه، فریز شده، کنسرو شده یا خشک شدهمیوه ها و سبزیجات پخته در غذا هایک لیوان (150میلی لیتر) از آبمیوه های شیرین نشده و طبیعی یا آب سبزیجات ( که ت ... ادامه مطلب
< سبد خرید محصول مورد نظر با موفقیت به سبد خرید شما اضافه گردید